Friday, June 10, 2011

Part 3

"wei...protozoa la..."usik aku pada fizah..
"eh..faizal la.."usik fizah pada Ida
"Hmm...mana lak..si malaun tu?"usik Ida pada aku
Kami duduk sebaris didalam kelas..3 meja sebaris.Jadi selalu la kami bergosip dan mencuci mata pujaan hati. Protozoa..malaun hanya gelaran je..cuma faizal kami tak tau nak gelar apa.
Mereka kelas Sains tulin. Ida memang ada hati dengan Si faizal ni...dan aku sendiri ada kisah tersembunyi sejak dari tingkatan 1 pada malaun. Protozoa kami saja gosipkan dengan fizah..lelama nampak macam fizah pun suka..hehehehehe.

"Jeng..jeng..tu dia"ida mencelah semula..
Hatiku berdebar sahaja melihat pujaan hati lalu di kaki lima kelas. Budak-budak lelaki Sains tulin perlu melalui kaki lima kelas aku untuk pergi ke tandas.
Sememangnya hari rabu petang waktu yang ditunggu-tunggu kerana mereka akan lalu di kaki lima kelas selepas penat bermain bola untuk PJK.

Terasa hati bahagia dan berbunga-bunga saja..heheheh..aku ni perasan kot .Ntah-ntah dia tak ada perasaan apa-apa pun. Dia..adalah inspirasi aku untuk datang sekolah setiap hari. Sekiranya dia tidak lalu di kaki lima ini, aku terasa tidak gembira datang ke sekolah.
Dia juga dorongan aku untuk tidak memalukan diri sendiri dengan keputusan SPM yang tidak bagus. Selain dari tanggapan negatif mak dan ayah terhadap kecerdasan aku..SPM yang bakal aku duduki 6 bulan lagi tidak akan aku jadikan sebuah mimpi ngeri.
Hanya jauh dari mak dan ayah sahaja membebaskan diri ini dari kongkongan dan kesedihan aku selama ini.

Aku mulai dengan solat hajat setiap hari dan membaca al-quran selepas maghrib. Berdoa dengan sesungguhnya supaya kehidupan aku berubah.

Setiap hari berjalan kaki ke sekolah aku bercakap dengan pokok..rumput dan tumbuhan lain di sepanjang perjalanan ke sekolah mengadu dan meminta doa dari mereka. Mereka juga hidup, tentu mereka juga berdoa..

"Hai...handsome kan?"kata aku pada Ida
Ida dan Fizah tersengih mengejek aku
"Dah suka..tak handsome pun jadi handsome"celah fizah
"hey..memang handsome apa..kau rasa dia suka aku tak ida?"
Memandangkan aku pernah sekelas dengan Si dia dan ida juga sekelas denganku dari tingkatan 1 hingga 3 jadi pandangan ida aku ingin ketahui
"tak tau la..kalau dulu-dulu..cam suka..tapi dia kan suka bergaul dengan perempuan dulu..susah nak kata.Tapi sekarang dia nampak lain sikit..agaknya masuk kelas Sains tulin kot. Budak pandai..kelas pun ramai Cina. Kau tak cuba tegur dia ke?Kan korang dulu baik"kata Ida
"Dah besar ni..rasa segan lak...cuma kekadang bila bertembung..berselisih dan mata bertemu mata...macam ada sesuatu je. Tapi tak tau la..aku je rasa atau dia pun rasa sama. Tapi aku rasa dia suka aku la ida.."
"hmm...mungkin juga..kadang-kadang bila kita bertembung dengan dia..pasti dia pandang kau penuh makna" sambung fizah
"Ooo.aku tak perasan..mungkin tu satu petanda...ada peluang ni"laga bahu Ida pada aku
Aku sengih saja..dan terkenang zaman sekolah menengah rendah. Memang dia rapat dengan aku dulu. Sering mempelawa diri untuk ajar subjek matematik. Memang subjek tu paling aku lemah dan paling dia pandai pun.

bersambung...

No comments:

Post a Comment