Tuesday, June 21, 2011

Part 7

Aku bukan lah perlajar atau pengawas yang boleh buat contoh. Tetapi mungkin rezeki agaknya dari darjah 6 hingga tingkatan 5 aku dilantik menjadi pengawas. Apa yang guru displin nampak pada aku pun tak tau la.

Walaupun waktu ni aku perlu bertugas di kantin, tapi hari ni aku cilok juga makan bersama dengan ida dan fizah. Bagi aku apalah yang aku perlu awaskan di kantin ini. Selagi tiada pergaduhan buat apa aku ke hulur ke hilir mundar mandir memerhatikan orang. Rimas orang di buatnya. Sambil makan pun aku boleh juga mengawas. Tetapi sebab itu adalah skop tugas dan menyatakan pengawas perlu rehat awal dan berjaga semasa bertugas nyata itu satu peraturan.

Sambil sembang dan makan-makan terlihat kelibat Nurzana selaku Penolong Ketua Pengawas memerhati anak-anak buah samada menjalankan tugas atau tidak. Bagaimanapun aku mampu menyorokkan diri, walaupun badanku besar tapi hal-hal begini aku sedikit licik.

Kringggggg...loceng tamat rehat berbunyi..
Aku,Fiza dan ida berjalan menuju ke tangga Blok E. Namun sebelum itu kami melalui kaki lima kelas akaun 5 Damai. Budak-budak kelas ni ramai yang kami kenal, dek kerana mereka menumpang kelas kami semasa di tingkatan 4. Biasanya semasa subjek pendidikan agama islam.

Rakan yang paling rapat dengan aku semasa di tingkatan 4 kelas Damai ni Shafinas. Dia duduk sebelah aku. Orangnya lemah lembut. Seingat aku, selalu juga aku bercerita perihal malaun pada dia. Kebetulan semasa kelas agama semasa itulah kelas malaun ada aktiviti jasmani di padang. Sewaktu di tingkatan 4 kelas aku di Blok A, dari tingkap kelas boleh dilihat padang sekolah yang terbentang luas bersama bangunan asrama penuh.

Kenapa aku bercerita perihal malaun pada dia? Ianya kerana Shafinas selalu bertanya siapa yang aku minati ditambahkan pula fizah dan ida duduk di depan kami selalu sahaja menyakat aku. Lagi pun harapan aku supaya cik yang lemah lembut tu tak lah berkeinginan menjadi perampas.

Tetiba..langkah aku terhenti..helai tawa juga berhenti apabila ida dan fizah yang berjalan seiring denganku menepuk dan minta aku menoleh ke arah kelas Damai..

Wawawawawa...tersekat kerongkong umpama sebiji batu berada di tekakku. Aku tak mampu bersuara..hatiku pedih...sakit...malu...dan terasa dipermainkan.

Aku berlari..


bersambung...

No comments:

Post a Comment