Thursday, June 9, 2011

Part 2

"Kenapa murung je nora?"tanya fizah
"tak ada apa-apa"?
Sebenarnya hari yang aku lalui di sekolah tidak seronok seperti biasa. Aku sedih mengenangkan hal semalam. Pipi dan hati ku masih terasa sakit dengan tindakan mak semalam.
Kenapa mak buat aku macam ni. Aku inginkan ibu seperti fizah. Ibunya seorang surirumah tangga sahaja, ibunya pernah membela aku semasa aku kecil. Sememangnya ibu dan bapanya kenalan mak dan ayah . Ketika umurku 5 ke 6 tahun mak mengupah ibu fizah untuk menjagaku kerana mak dan ayah terpaksa bekerja untuk menampung hidup. Mak dan ayah bukan asalnya orang senang. Sewaktu itu kami duduk di rumah papan di padang jawa. Aku berpisah dengan ibu fizah dan keluarga ketika masuk ke darjah 1. Ayah membeli rumah di Shah Alam.

Ketentuan illahi aku bertemu kembali dengan Fizah semasa sama-sama menuntut di sebuah sekolah menengah yang sama. Fizah sebaya dengan aku. Seronok sungguh bila bertemu kenalan lama. Malah aku selalu juga berkunjung ke rumah Fizah menemui keluarganya dan kebetulan mereka sekeluarga juga tinggal tidak jauh dari rumah aku.

Ketika aku sedih dan berduka kadangkala aku meluahkan isihati ku pada ibunya.
Ibu Fizah orangnya tidaklah terlalu lembut tetapi tegas. Ibunya memberikan kebebasan kepada anak-anak namun kasih sayang yang diberi membina jati diri anak-anaknya tahu menjaga diri dan batas-batas kehidupan. Aku ingin sekali mak bersikap begitu..tapi mak sememangya tidak memahami aku.

"Aku mak kau!"
"Aku ada hak kat kau. Apa yang aku cakap kau kena ikut!"

Hai terdengar-dengar ungkapan itu di telinga ini bila mengenangkan nasib diri. Mengapa mak suka mengungkapkan kata-kata itu bila aku memprotes?
Sukar ke seorang mak untuk mendengar dan memahami isi hati aku?
Dengar la mak..dengarlah..anak mak cukup terguris dengan kata-kata itu.

"Nora..nora...hey nora!"aku tersentak dengan panggilan itu.
" La..hai..kau ni kenapa?"tanya fizah lagi
"Kau ada masalah dengan mak kau ke?"
Sememangnya kau sahabat sejati aku..hmmm...
"A'ah "aku mengangguk
"Aku dah agak dah. Apa mak kau buat?"
Aku mengeleng kepala, tidak bersedia untuk menceritakannya.
Biarlah aku tanggung kesedihan ini seketika. Selagi aku mampu berselindung aku akan selindungkan. Itu mak aku..tidak elok aku bercerita keburukan mak kepada orang lain.
Selagi mampu aku tanggung aku cuba tanggung gelora di hati ini.

Cikgu Zabedah pun telah masuk. Aku dan fizah meneruskan pembelajaran seperti biasa. Subjek ekonomi asas memang sangat-sangat aku minati. Cikgu Zabedah lembut orangnya, tutur katanya teratur dan sifat keibuannya cukup terserlah. Bila mendengar setiap patah katanya, alangkah seronok dan gembiranya aku jika mak juga tutur katanya seperti Cikgu Zabedah.Terubat sedikit rasa sedih dihati tambahan pula Cikgu Zabedah selalu memuji aku kerana pengetahuan aku berkenaan subjeknya sangat baik.

Hai..terima kasih Cikgu kerana mengubat sedikit kesedihan aku.

bersambung....

No comments:

Post a Comment