Sunday, June 19, 2011

Part 6

Sejuk je mata aku melihat anak ku sedang tidur.
Wahai anak..engkau la pengubat hati mak.
Alhamdulilah..selamat aku melahirkannya walaupun susah payah ketika mengandungkannya. Tetapi saat melahirkannya walaupun secara pembedahan , selepas itu tidak lah menyakitkan. Rasanya sakit ketika sengugut lagi teruk.
Mengandungkannya sememangnya suatu pengalaman yang sangat-sangat menyakitkan namun bila anak ini dilahirkan aku terasa sangat bertuah. Bayi lelaki yang kulahir ini akan ku didik menjadi anak soleh.

Bila ku pandang lama-lama terasa sayu pula hati ini. Aku bersyukur tuhan KAU kurniakan aku zuriat ini. Anak yang kulahirkan ini tidak banyak kerenahnya, ramai yang memuji mengatakan anak ini budak yang baik kerana jarang sekali melihatnya menangis.

Alhamdulillah...Sewaktu dalam pantang ini aku menyusukannya sepenuhnya. Penat memang penat kerana aku tidak boleh menyusukannya secara berbaring, takut-takut aku yang tertidur.
Malah puting susu yang kecil menyukarnya untuk menyusu. Terpaksalah aku duduk menyusukannya. Paling lama dia menyusu selama 2 jam. Lama sunguh..patah pinggangku dibuatnya. Tapi keranamu anak..mak sanggup buat apa sahaja.

Setiap kali memandangnya..aku akan bisik ke telinganya menyatakan aku sangat sayangkan dia..mak bersyukur kerana dia budak yang baik..mak memohon besar nanti jadi anak yang baik.
Sesekali air mataku tumpah dek kerana terharu sangat dengan kurniaan ALLAH ini.

Sepanjang hidupku ini adalah peristiwa kedua paling gembira singgah ke dalam lipatan hidupku.Moga akan ada lagi kebahagian yang menyusul.

Ku pangku anakku..terlihat mulutnya mencari-cari dadaku. Ku berikan susu badanku,.
Pandai dia mengisap, sejak hari pertama kelahiranya memang dia pandai mengisap.
Sayang anak mak...air mataku mengalir lagi.

"Wei..kau jaga kantin ke hari ni?"tanya ida
"Iyelah..."
"Kenapa kau turun lewat hari ni?"tanya ida lagi.
Macam tu lah kebiasaanya pengawas boleh rehat lebih awal dari pelajar. Sebab perlu berjaga ketika pelajar sedang rehat.
"Takpelah..boringlah makan seorang.Si Punitha tak datang."balas aku. Punitha rakan pengawas yang rapat dengan aku. Biasanya kami akan rehat bersama.
"Kau dah makan belum?"tanya fizah
"Belum...kau tolong belikan boleh?"
"Kau nak pe?"
"Burger je la..air anggur. nah duit."

bersambung....

No comments:

Post a Comment